Word #instafamous op Instagram

No instagram please!

Winkeliers trokken recent aan de alarmbel omdat meer en meer klanten producten fotograferen met hun smartphone. Zij vrezen dat deze bezoekers hetzelfde stuk ergens anders online bestellen en hangen daarom pictogrammen op van ‘verboden foto’s te nemen’. Toegegeven, één bepaalde app herkent producten op foto’s én snort automatisch het voordeligste exemplaar op. Als handelaar bent u soms de pineut met deze trend.

Instant succes

Niet tuk op al die amateurfotografen in uw winkel? Niet getreurd, voor winkelverantwoordelijken en retailers valt er ook wat te rapen. Ten eerste sturen klanten vaak foto’s met hun smartphone door om de mening te vragen aan hun zus, vriend(in) of ouder. Kan geen kwaad, toch? Ten tweede delen klanten deze foto’s vaak op sociale media. Lees: gratis reclame. En ten derde kunt u – met een slimme aanpak – eigenhandig een hype creëren met foto’s van anderen die met uw product poseren.

Hoe doet u dat dan?

#Instatips voor sociale media

Vijf tips om sociale media te veroveren via uw klanten:

  1. Word #instafamous zodat modejongens en IT-girls uw producten vermelden in hun #ootd (outfit of the day), modieuze selfie of ander gloriemoment. Modeontwerpster en ex-Spice Girl Victoria Beckham geeft haar Instagram dagelijks een update. Het gevolg? Klanten over de hele wereld vermelden consequent haar merk wanneer ze een ontwerp van haar dragen: met de referenties @victoriabeckham en #victoriabeckham.
  1. Organiseer een fotocontest om uw nieuwe product bekend te maken. Dat werkt uitstekend bij voedingsmiddelen. Wie toont niet graag zijn of haar gerecht of recept aan de wereld? Zo lanceerde de Berlaarse maker van de Berloumi-kaas een ‘100 berloumiburgers’-fotowedstrijd op Facebook, waarop vele liefhebbers foto’s van hun creaties inzonden. #instalicious
  1. Overtuig bloggers om over uw product te schrijven, het uit te testen of op straat te showen. Eventueel in ruil voor een gratis exemplaar van uw product. De eigenares van Sienna in Antwerpen heeft dit goed begrepen. Op haar webshop poseren bekende blogsters in haar stuks. Bovendien tonen deze dames deze outfits ook op hun eigen blog, Facebook-pagina en Instagram. Je kan dus van een heuse samenwerking spreken.
  1. Strik bekende ambassadeurs. Sommige merken gaan nog een stapje verder. Bekende televisiesterren uit reality shows zoals Charlotte uit Geordie Shore tekenen voor exclusiviteit bij een bepaald merk. Als u écht budget hebt, kunt u misschien Joy Anna uit Thuis (113000 volgers op Instagram) overtuigen om alleen uw merk te dragen? Of laat u inspireren door wellnesscentrum Vitala dat bekende klanten als Kim Gevaert, Erika Van Tielen en Elodie Ouedraogo – letterlijk – afficheert.
  1. Pin u vast op Pinterest. Vazen, wenskaarten, cupcakes, vogelhuisjes, tipitenten: u kunt het zo gek niet bedenken of mensen prikken het op hun Pinterest-bord vol dromen over hun volgende feest, terras of interieurverandering. Maak dus zeker borden van uw visueel aantrekkelijke producten. Pinterest doet de rest: u zult merken dat uw vindingrijke producten ook gepind worden.

U ziet het: mensen brengen uw merk maar al te graag onder de aandacht, als u ervoor openstaat.

En niet alleen foto’s trekken de aandacht. Ook met andere visuele hulpmiddelen zoals bedrijfsfilmpjes gooit u hoge ogen.

Op welke manier laat u online foto’s circuleren?
gg-image-puppet

Digitaldays.be

is het kennisplatform van goudengids.be.

Boek vrijblijvend een afspraak met één van de digitale adviseurs van FCR Media Belgium of ontdek het aanbod op fcrmedia.be.