Website bouwen: 9 stappen

Een website bouwen is één van de eerste belangrijke klussen als ondernemer. Zelf gefabriceerd of uitbesteed? Basic of uitgebreid? Dat laten we aan jou over. Maar een goede voorbereiding is het halve werk. Met deze negen stappen in het achterhoofd bezint ge eer ge begint.

Waarom is een bedrijfswebsite onmisbaar tegenwoordig? Je raadt het goed. Of je een product nu in de winkel koopt of online, iedereen verricht eerst wat Google-research. Prijzen vergelijken, aanbiedingen opsnorren, beoordelingen lezen: het internet weet alles over jouw object van verlangen. En als ondernemer hoop je natuurlijk ook op te duiken in de zoekresultaten van andere gretige koopjesjagers.

Zo bereid je jouw website voor in negen stappen:

1. Kies een betrouwbare host.

Een hostingpartner houdt jouw website live en plamuurt beveiligingslekken dicht. Ook ondersteunt een goede host jou en beantwoorden ze al jouw vragen. Hoe meer service en hoe groter het pakket, hoe groter het kostenplaatje. Degelijke hostingservice vind je al vanaf € 4 per maand.

2. Koop de beste domeinnaam.

Welke domeinnaam kies je voor jouw website?

Enkele vuistregels voor een geschikte domeinnaam:

  • Hou de lengte onder de 20 tekens. Een lange domeinnaam ziet er spammy uit.
  • Verkies eentje dat ‘blijft hangen’. Geen domeinnaam die moeilijk te spellen of vergezocht is.
  • Verzeker je van goede branding met een unieke merknaam. Facebook, Netflix en Pinterest zijn allemaal fictieve woorden die bestaan uit twee herkenbare eigenschappen.
  • Vermijd koppeltekens in de domeinnaam, toch zeker niet meer dan een. Hou het simpel.
  • Denk na over de extensie. Mik je op een internationale doelgroep? Ga dan zeker voor .com of .net. Voor de lokale markt is .be de beste extensie in België.

3. Ga voor een gebruiksvriendelijk CMS.

Zelf een website bouwen? Dan is WordPress uitermate geschikt als Content Management Systeem (CMS). Als je een premium ontwerp koopt, kan je gewoon de handleiding volgen om een aantrekkelijke website te maken. Bovendien is dit systeem ook handig om nadien zelf je website aan te passen wanneer je maar wilt: je kan eenvoudig pagina’s en blogberichten toevoegen. Laat je jouw website liever aanmaken en beheren door een webdesignbedrijf? Dan kan je ook vragen om een eigen login om zelf kleine aanpassingen door te voeren (bv. openingsuren in de kerstvakantie).

4. Teken een intuïtieve navigatie uit.

Een website bouwen doe je niet in het wilde weg. Ook als je een webdesigner of webdesignbedrijf onder de arm neemt, leg je hen best een strategie voor. Bepaal eerst je doelgroep en je belangrijkste websitedoel. Houd die vervolgens in het achterhoofd wanneer je de navigatie en belangrijkste functionaliteiten op papier zet.

5. Besteed aandacht aan functionaliteit.

Welke overbodige elementen leiden je aandacht af op de homepage? Vallen de kerntaken van je website (online producten kopen, contactformulier invullen, bellen voor afspraak) goed op – zonder dat de gebruiker moet scrollen? Hoeveel keer moet een surfer doorklikken om het doel te bereiken (bv. inhoud winkelmandje betalen)? Dat zijn de belangrijkste vragen die je aan jouw webdesigner – of aan jezelf – moet stellen.

6. Schitter met aantrekkelijk en helder design.

Wat lokt jou het meeste: een website met 101 toeters en bellen of een sereen, strak ontwerp? Juist. Online vinden we graag meteen wat we zoeken. Een mooi design markeert en ondersteunt de belangrijkste boodschappen en functies van een website, niet omgekeerd. En vergeet de mobiele toestellen niet: een goed design past zich aan naar de grootte van een scherm.

7. Durf de lezer om actie te vragen.

Een prima webtekst is logisch opgebouwd en to-the-point. Op Copyblogger vind je tonnen tips voor krachtige titels, artikels en argumenten. Begin met hoe jouw service/product/goed doel het leven van jouw lezer verbetert. Onderbouw dit gouden voordeel met enkele argumenten of producteigenschappen en vraag dan – letterlijk – om de volgende stap te zetten in een opvallende doorklikknop. Hieronder vind je voorbeelden van die oproepen of call-to-actions (CTA):

cta2cta1cta3

 

8. Update je website regelmatig met interessante content

Regelmatig bloggen over jouw expertise is om verschillende redenen interessant. Ten eerste kom je hulpvaardig over omdat je gratis tips en advies deelt. Ten tweede kun je zo uitgroeien tot een autoriteit in jouw vakgebied met de juiste kennis in huis. En ten slotte geeft Google een hogere score aan websites met actuele en interessante informatie. Vooral uitgebreide artikels maken indruk op de zoekmachine. Zo stijg je langzaam in de rangschikking én vinden surfers jouw via meer zoekwoorden terug, aangezien jouw aantal webpagina’s zo gevoelig stijgt.

9. Leid meer verkeer en aandacht naar jouw website

Wat is jouw plan voor na de lancering van je website? Denk alvast na of je meer bezoekers wilt via e-mailmarketing, Facebook of bijvoorbeeld Google-advertenties. Je kunt je er zelf in verdiepen of een expert onder de arm nemen. Succes!

Zo. Nu je in negen stappen jouw website hebt voorbereid, ben je klaar voor de lancering. En daar stopt het zeker niet. Een goede website groeit door de jaren flink in content en gebruiksvriendelijkheid. Dat is ook de enige manier om een hoog plekje in Google te veroveren én te behouden. Wanneer nieuwe klanten hun weg vinden naar jouw website en bestaande klanten er ook hun gading vinden, ben je zeker blij dat je je de inspanning getroost hebt.

gg-image-puppet

Digitaldays.be

is het kennisplatform van goudengids.be.

Boek vrijblijvend een afspraak met één van de digitale adviseurs van FCR Media Belgium of ontdek het aanbod op fcrmedia.be.