In de ban van banners

Een banneradvertentie is een afbeelding die naast de content op een relevante website wordt geplaatst: daar waar potentiële klanten hem kunnen zien.
Banneradvertenties zijn een van de populairste vormen van online reclame. Ze helpen de bezoekersaantallen, verkoopcijfers en merkbekendheid te verhogen. Een eenvoudige banneradvertentie is een rechthoekige afbeelding die naast de belangrijke content op een website te zien is. Meestal zijn ze langwerpig en smal (en verschijnen aan de zijkant van de pagina) of kort en breed (en verschijnen aan de boven- of onderkant van de pagina). Banneradvertenties zijn vaak te vinden op websites met interessante en relevante content, zoals een blog of nieuwssite. Banneradvertenties worden gemeten in ‘vertoningen': elke keer dat een banner op een website aan een potentiële klant wordt getoond, is dat één vertoning.

Als de gebruiker op de advertentie klikt, wordt hij naar uw website geleid. Dit wordt een ‘klik’ genoemd. U betaalt dus geen eenmalig bedrag voor de banneradvertentie, maar vaak op ‘kosten per klik’-basis. Dit betekent dat u een klein bedrag (misschien een paar cent) betaalt voor elke bezoeker die op uw website is doordat hij op een banner heeft geklikt.

Waarom zou ik banneradvertenties gebruiken?

Het doel van online promotie via banneradvertenties is hetzelfde als dat van traditionele advertenties: hij moet de aandacht trekken, uitleggen wat voor product of dienst u aanbiedt en de lezer overhalen om meer te weten te komen. Toch hebben banneradvertenties nog een aantal specifieke kenmerken:

  • ze kunnen de aandacht trekken, bijvoorbeeld met felle kleuren, animaties, geluid of video zodat mensen de advertentie eerder zullen bekijken
  • ze kunnen doelgroepgericht zijn, bijvoorbeeld door de advertentie op nichewebsites te plaatsen waar u de juiste doelgroep voor uw product of dienst aanspreekt, of zelfs door verschillende advertenties voor verschillende sites te gebruiken
  • ze kunnen worden gecontroleerd, zodat u ziet hoeveel mensen de advertentie hebben gezien, hoeveel er daarvan doorklikken naar uw website en hoeveel er uiteindelijk overgaan tot een aankoop

Wat zijn de nadelen van banneradvertenties?

Banneradvertenties zijn een eenvoudige en goedkope manier om potentiële klanten aan te spreken, maar let wel op de mogelijke problemen:

    • elke keer dat een lezer doorklikt, moet u betalen; ook als diegene uiteindelijk niet overgaat tot een aankoop
    • sommige lezers vinden online banners storend of vervelend, en kunnen ze negeren of zelfs uitschakelen

gg-image-puppet

Digitaldays.be

is het kennisplatform van goudengids.be.

Boek vrijblijvend een afspraak met één van de digitale adviseurs van FCR Media Belgium of ontdek het aanbod op fcrmedia.be.