Online prospecteren: 5 tips

Hoe u kliks omtovert in klanten

 

Krijgt u ook vaak een pakketje van bol.com aan de deur? Geen wonder: meer dan 50% van de online aankopen in België gebeurt bij een Nederlands bedrijf. Als ondernemer kunt u dus best online opvallen en aanvragen genereren om uw bedrijf te doen groeien. Met deze tips en tricks prospecteert u ook digitaal.

In Vlaanderen ontbreekt het zeker niet aan ondernemerszin, goede producten en ijver. Alleen ontbreekt het ons soms aan lef. Want de concurrentie is door de globalisering en digitalisering sterker dan ooit: België bengelt momenteel onderaan in de rangschikking van Europese landen voor wat betreft digitale marketing. Wij mogen deze boot dus zeker niet missen. Daarom lijsten we enkele tips en tricks op voor u als digitale ondernemer van de wereld.

 

Vijf tips om digitaal te prospecteren:

 

1. Speel in op mobiel zoekgedrag

 

Mobiele zoekopdrachten stegen het afgelopen jaar van 25% naar 40%. En momenteel zijn deze mobiele opzoekingen die op de desktop (vaststaande computer) aan het inhalen. Want de smartphone is werkelijk overal bij ons: in bed, wanneer we  Facebook checken of onderweg nog even openingsuren en adres opzoeken. En 55% gebruikt de mobiele telefoon ook al in de winkel. De recente studie van Digimeter onderstreept deze evolutie nog eens extra: we staren dagelijks nog vaker naar het kleine scherm dan naar het tv-scherm. Kortom: we gebruiken dit kleinood overal.

Hoe speel je als ondernemer in op deze mobiele trend?

  • Maak zeker een Google My Business-pagina aan en onderhoud deze: wijzig je gegevens wanneer je adres of locatie verandert. Veel mensen zoeken immers het adres van jouw winkel of bedrijf snel met hun smartphone op en verwachten gewoon juiste gegevens
  • Kijk na of je openingsuren op alle kanalen correct verschijnen en pas aan indien nodig. Want veel klanten checken deze wanneer ze onderweg zijn. En wie staat er nu graag voor een gesloten deur?
  • Maak dat je zeker een mobielvriendelijke website hebt. Moderne en gebruiksvriendelijke websites passen zich aan bij elke schermgrootte: de webpagina’s zien er even goed uit op desktop, tablet en gsm.

 

2. Ga voor een mobielvriendelijke website

 
Een responsive website is niet alleen belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid en mobiele opzoekingen. Je wordt er ook nog eens voor beloond: websites met een mobiele versie krijgen een hogere positie in de rangschikking van Google-zoekresultaten. Want de zoekmachine waardeert zowel relevantie als gebruiksvriendelijkheid.

Een surfer vertoeft gemiddeld 60 seconden op uw mobiele website.

Waaraan voldoet een prima mobiele website?

  • Denk met je duim. Surfers scrollen en klikken met hun duim, zorg dus voor een eenvoudige opbouw en navigatie met veel ruimte.
  • Houd het kort en bondig. Bedenk wat je voornaamste doel is van de website. Bij een restaurant hoort een grote button met ‘reserveer’ en bij dakwerken een knop met ‘vraag offerte’. Ook het telefoonnummer mag prominent en liefst nog met een click-to-call extensie op Google zodat bezoekers via 1 aanraking bellen.
  • Ga viraal met video. Mensen houden van video: een instructievideo, een authentiek bedrijfsfilmpje of iets grappigs. Het geeft vertrouwen. En wanneer bezoekers jouw video delen, bereik je nog meer potentiële klanten.

 

3. Wees vindbaar én interessant op Google

 
Online nieuwe klanten bereiken én overtuigen begint bij de zoekopdrachten. Want tegenwoordig zoeken en vergelijken we vaak eerst online voor we iets kiezen en kopen. Bovendien worden opzoekingen ook steeds diepgaander, gericht op beleving en lokaal. Als ondernemer kan je hier op inspelen met inhoud die aan deze noden voldoet. Vervolgens kan je deze content best optimaliseren voor zoekmachines (SEO) of in de kijker zetten met Google-advertenties (SEA).

Drie manieren om Google te plezieren met relevante inhoud:

  • Verklaar: Hoe-vragen (bv. Hoe leg ik parket?) zijn de laatste drie jaar verdriedubbeld. En ook Waarom-vragen (bv. Waarom in isolatie investeren?) groeiden met maal anderhalf. Publiceer dus artikels of blog over deze pertinente vragen op uw website om te scoren op Google én om dienst te doen als behulpzame autoriteit in uw vak.
  • Diversifieer: In de zoektocht naar het ideale product zijn er verschillende beslissingsmomenten en Google tovert daarmee. Bij de zoekopdracht ‘marmeren snijplank kopen’ bijvoorbeeld verschijnen artikelen uit verschillende webshops en bij ‘groene ramen’ zie je een rijtje afbeeldingen. Zorg dus dat je website tekst, beeld en uitleg bevat.
  • Lokaliseer: Heeft jouw bedrijf al een pagina op Google My Business? Claim deze gratis pagina en voorzie deze van gegevens en foto’s. En houd haar zeker in de gaten. Want klanten kunnen jouw bedrijf sterren geven als beoordeling en recensies schrijven.

Scoren op Google: vaart u met de speedboot (SEA) of de zeilboot (SEO)?

  • SEA of Search Engine Advertising is adverteren via zoekmachines. Via het programma Google AdWords koopt u een slim zoekwoord en zet u uw advertentiecampagne op. Deze strategie brengt je snel naar je doel op cruciale momenten – zoals een speedboot. En u beslist zelf wanneer u de campagne activeert of deactiveert.
  • SEO of Search Engine Optimization is optimalisatie voor zoekmachines. Met welgemikte trefwoorden, een doordachte technische structuur en interessante inhoud stijgt uw website langzaam in de Google-resultatenlijst. Want Google bepaalt de rangschikking op basis van meer dan 200 criteria – en deze veranderen voortdurend. Zoals een zeilboot vaar je met deze strategie een trage maar oerdegelijke koers die loont op lange termijn.
  • De combinatie werkt het beste: Adverteren op Google en uw website optimaliseren voor organisch verkeer: deze twee aanpakken vullen elkaar prima aan. Want websites met een goede SEO worden ook beloond in de concurrentie voor zichtbare advertenties en zoekwoorden. En omgekeerd. Bovendien zorgen de advertenties voor snelle aandacht wanneer u het nodig hebt (bv. opening, solden, promotie) terwijl SEO langzaam aan uw positie in Google werkt.

 

4. Bereik consumenten op sociale media

 
We hadden het al over mobiel zoekgedrag en over Google. Maar wist je dat klanten ook steeds vaker op Facebook informatie en bedrijven opzoeken? De meeste van uw klanten zijn actief op Facebook en denken aan jou bij een leuke post op je bedrijfspagina. En voor prospectie zijn betalende Facebook-advertenties dan weer ideaal dankzij interessante filtering op doelgroep.

Zo krijgt jouw bedrijf veel fans en volgers:

  • Mix & match: Bedrijven die een mix van content plaatsen (tekst, foto’s, links, video) en soms adverteren, krijgen meer zichtbaarheid in het nieuwsoverzicht van Facebook. En wie een visueel interessant product zoals mode of eten aanbiedt, is trouwens best ook actief op Instagram!
  • Ga de conversatie aan: Zorg voor interactie op uw Facebook-pagina en beantwoord berichten zo snel mogelijk. Een negatieve reactie? Reageer positief en leer uit de feedback. Ontstaat er een discussie? Vervolg het gesprek via privéberichten.
  • Promoot berichten: Slechts 10 % van je berichten wordt weergegeven in het nieuwsoverzicht van je fans. Vergroot dit aantal via ‘bericht promoten’ met een zelfgekozen budget (bv. € 25). Vergeet niet om te linken naar jouw website!

 

5. Overtuig bedrijven via e-mailmarketing

 
Wist je dat e-mails 40 keer effectiever zijn dan sociale media om nieuwe klanten aan te trekken? Want met e-mailcampagnes bereik je bedrijven uit jouw doelgroep rechtstreeks. Heb je een schoonmaak- of schilderbedrijf? Verkoop je bedrijfscatering of afvalcontainers? Dan koop je een pakket zakelijke e-mailadressen: je kan filteren op regio, doelgroep, grootte van het bedrijf en functie van de ontvanger. Bovendien zie je na de campagne de statistieken van jouw e-mail.

Gouden regels voor geslaagde e-mailmarketing:

  • Focus op 1 doel: Bepaal wat je wilt bereiken met deze e-mail en leid daaruit een bijbehorende call-to-action en boodschap af. Want in deze mobiele, snelle tijden zijn e-mails best zeer kort en krachtig. Cruciaal is de onderwerpregel: een prikkelend exemplaar verhoogt het aantal lezers die de e-mail opent.
  • Het oog wil ook wat: Kies een mobielvriendelijk template en aantrekkelijk design in uw e-mailprogramma. Via Mailchimp bijvoorbeeld stuur je gratis mooie e-mails uit. Ook personalisatie werkt: een e-mail met jouw voornaam zal je sneller lezen.
  • Meten is weten: Houd jouw lijst van contacten, prospecten en klanten up-to-date en vervolledig. En evalueer de resultaten van jouw campagne: hoeveel % opende de e-mail en hoeveel % klikte door op een link naar jouw website? Zo verbeter je steeds.

Zo, met deze tips kan u alvast aan de slag. Of u uw digitale marketing en website zelf beheert of uitbesteedt, kiest u zelf. Want als zelfstandige of ondernemer hebt u nog 1001 andere taken en het geld groeit niet op uw rug. Maar het loont zeker om hier tijd of budget voor vrij te maken. Want anno 2017 is ware groei pas echt mogelijk als u digitaal en mobiel aanwezig bent. Veel succes!

Meer weten? Schrijf u in voor de training Van klik naar klant via www.unizo.be/activiteiten. Deze workshop is een initiatief van FCR Media Belgium i.s.m. Unizo.