E-commerce: b2b vs. b2c

Foto: Olu Eletu

b2b vs. b2c: relatie of vluggertje

De verschillen in e-commerce tussen b2b (business-to-business) en b2c (business-to-consumer) hebben te maken met het gedrag van klanten en marktstructuren. Bij b2b-marketing draait het over het algemeen om het opbouwen van een relatie tussen twee bedrijven om zo de klantentrouw te versterken. Hierbij zijn vaak aan beide kanten verschillende personen betrokken. b2c-marketing maakt meer gebruik van emoties en vertrouwt op impulsiever koopgedrag.

E-commerce bij b2b

Wat kenmerkt webshops bij b2b?

  • langetermijnrelaties
  • een kleine en duidelijke doelgroep
  • meerdere koopinvloeden en gedeelde aankoopbeslissingen
  • een langer aankoopproces
  • service en nazorg > prijs
  • kopers met kennis van zaken
  • Aankoop na meerdere contactmomenten met e-mails, online nieuwsbrieven en magazines, gevalstudies, webinars, whitepapers en andere downloads.

E-commerce bij b2c

Wat kenmerkt webshops bij b2c?

  • prijsvergelijkingen
  • relatief grote en wijdverspreide doelgroep
  • een korter besluitvormingsproces
  • weinig klantentrouw
  • besluitvorming op basis van gevoel
  • via aanbiedingen, loyaliteitsprogramma’s, kortingsbonnen en bulkkortingen

Wat hebben b2b en b2c gemeen?

Voor zowel b2b- als b2c-markten gaat het om kwaliteit. Een klant die geen waar voor zijn geld krijgt, komt niet meer terug. Klantenservice is ook belangrijk voor beide markten, hoewel het bij b2c meer gaat om de service na aankoop (productondersteuning, klachtenafhandeling,  inruilservice). In de b2b-markt tellen vooral langdurige relaties voor klantentrouw. Ten slotte is merkidentiteit in beide gevallen belangrijk. Het stimuleert namelijk meer klantentrouw en helpt bij het verkoopproces.

gg-image-puppet

Digitaldays.be

is het kennisplatform van goudengids.be.

Maak een vrijblijvende afspraak met één van de digitale adviseurs van FCR Media Belgium of ontdek het aanbod op fcrmedia.be.