7 psychologische marketingtrucs

Waarom hebt u nu weer een nieuwe conditioner toegevoegd aan uw toch al riante badkamercollectie? En waarom kopen we elke week weer een nieuw boek in die ene webshop *kuch* bol.com? Klanten zijn mensen en daarom zijn ze onderhevig aan relaties en neurologische invloeden. Deze psychologische marketingtrucs trekken klanten over de streep in de retail: zowel op de winkelvloer als in webshops.

Met deze subtiele marketingtechnieken bouwt u een goede klantenrelatie op voor de aankoop:

1. Het principe van wederkerigheid: Ook al eens een kortingbon van Zalando in de bus gekregen? Heel gul, denkt u dan. En de neiging om uit dankbaarheid een leuk paar sneakers ter waarde van € 80 te kopen met deze korting van € 10, zal groot zijn. Die 10 euro reductie is dus maar een kleine opoffering van de schoenenreus. Een ander bekend voorbeeld is dat van de gratis staaltjes parfum en make-up: een cadeautje krijgen is altijd leuk en nodigt uit om later opnieuw te kopen.

2. Het principe van sympathie: We zeggen vaker ‘ja’ tegen mensen met wie we een connectie voelen. Daarom tellen merken veel geld neer om bekende acteurs te tonen met hun producten. Niet genoeg centen om George Clooney te vragen? Niet getreurd! Een authentieke manier om mensen voor jou te winnen is door storytelling. Verkoop je online je eigen gebreide mutsen? Dan kies je op je website kleuren, lettertypes, sfeerfoto’s en teksten die een specifieke natuurlijke en warme stijl uitdragen. En op de webpagina ‘Over Ons’ vertel je alle inspirerende details van jouw verhaal: Waarom ben je met dit bedrijf begonnen? Wat is er met de hand gemaakt en hoe gebeurt dat precies?

3. Het principe van sociale goedkeuring: Mensen zijn van nature sociale wezens. Daarom vinden we goed wat anderen goed vinden, zelfs als dat onbekenden zijn. Daarom laten websites zoals Amazon zien wat consumenten die hetzelfde als jou kochten, nog meer naar hun winkelkarretjes slepen. Of wat de meest populaire producten zijn. Ook door positieve uitspraken, beoordelingen, referenties of publicaties over jouw dienst of product te vermelden, win je deze sociale harten.

4. Het principe van schaarste: Mensen willen altijd wat ze niet kunnen krijgen – of bijna niet meer kunnen hebben. Luchtvaartmaatschappijen en hotels spelen daar gretig op in door de ‘drie laatste zitjes’ of ‘nog twee vrije kamers’ te afficheren. En zowel boetiekjes als aanbieders van online cursussen houden van aftellen tot het moment dat een ‘uitzonderlijke korting’ afloopt. En dat is voor velen het zetje om een aankoop nu meteen te doen en niet uit te stellen tot in de eeuwigheid.

Krijgt u niet genoeg van marketingpsychologie? Lees dan zeker ook het artikel over hoe u mensen via hun persoonlijke voorkeuren verleidt met remarketing.

De voorgaande triggers hebben allemaal betrekking op diepgewortelde menselijke relaties en principes. Maar soms speelt een psychologische marketingkeuze ook in op het primitieve brein, bijvoorbeeld met visuele elementen. Hieronder een paar voorbeelden die u kan toepassen in uw fysieke winkel.

Drie visuele marketingtrucs om toe te passen in uw winkel, magazijn, boetiek of toonzaal:

5. Spreek het oerinstinct aan met natuurlijke texturen. Eenzelfde rayon met dezelfde producten maar wijzigingen in texturen presteerde beter. Als schepsels van de natuur voelen we ons comfortabeler bij het zicht, gevoel, de geur en zelfs het geluid van hout, gras, bladeren en bomen. Uiteraard werkt bijvoorbeeld een plastieken voorstelling van een houten oppervlak alleen als dat op een kunstzinnige, geloofwaardige manier uitgevoerd is.

6. Breng variatie aan in een stapel gelijkaardige producten. Al eens vijf minuten naar een rek met shampoo gestaard? Wanneer er te veel herhaling is, treedt er tijdelijke blindheid op. Je hersenen gaan even in de slaapstand bij het zien van keuzes die nauwelijks verschillen. Probeer daarom op een creatieve manier variatie aan te brengen in de stapels, zowel in de breedte als in de diepte.

7. Houd de aandacht vast met gezichten. De neiging om op gezichten te focussen is diep verankerd in ons. Want ze verraden wat er volgt: gevaar of een beloning, een knuffel of verraad. Pas dit toe in jouw winkel door gezichten af te beelden waar je kunt.

Nog meer op het visuele brein inspelen met uw merk? Word Instafamous op Instagram of pin u vast op Pinterest.

gg-image-puppet

Digitaldays.be

is het kennisplatform van goudengids.be.

Boek vrijblijvend een afspraak met één van de digitale adviseurs van FCR Media Belgium of ontdek het aanbod op fcrmedia.be.